social_media_2

Social media

Natuurlijk moet je iets met social media, al hoort je nog zo vaak dat het niets oplevert. Maar blijf niet steken in ‘de leuke dingetjes’. Pas met continu meten en optimaliseren bereikt je het rendement dat velen beloven, maar zelden kunnen waarmaken.

Niets is de laatste jaren zo snel doorgedrongen in ons dagelijks leven dan de smartphone en de social media die zich daarop bevinden. Alleen al daarom is het zaak om social media op te nemen in de mediamix. Maar over de zin van Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest voor jullie marketingaanpak zijn de meningen verdeeld.

Vele zelfbenoemde ‘socialmediastrategen’ beloven gouden bergen, zonder daarvoor enige bewijsvoering te leveren. In sommige branches voegen social media helemaal niets toe, zo is inmiddels bekend. Zijn er dan helemaal geen cases die bewijzen welke waarde de inzet van social media kan hebben? Wel degelijk!

"Facebook kan wel degelijk de kern zijn van succesvolle promotieacties."

imge_fb_mobile

Ook responsafwikkeling in Facebook

Van belang daarbij is om Facebook en Twitter niet te zien als hard verkoopkanaal. Daar zijn ze gewoonweg minder geschikt voor. Tegelijk kan het bereik van Facebook wel de kern zijn van succesvolle promotieacties – terwijl dat bereik vervolgens ook nog eens wordt vergroot. Denk aan een Facebook-actie waarvoor mensen de pagina moeten liken om te kunnen meedoen. Via de social login (van Facebook of LinkedIn, afhankelijk van de doelgroep) beschikt je bovendien meteen over de meeste klantgegevens die je nodig hebt.

En hebt je er vervolgens aan gedacht om ook de hele responsafwikkeling native in Facebook te laten plaatsvinden? Juist zulke details geven mensen het vertrouwen om op Facebook-acties in te gaan.

Social media kunnen volwaardig deel uitmaken van elke marketingcampagne, maar onderzoek dan wel de respons.

Wisselwerking met digitale nieuwsbrief

Ook kunnen social media de digitale nieuwsbrief aan meer inschrijvers helpen – en e-mail is wél een succesvol verkooptool! Omgekeerd kan de nieuwsbrief weer het aantal likes op Facebook vergroten, zodat je daarmee je boodschap weer een groter bereik hebt. De Whatsapp-knop is de nieuwste en waarschijnlijke erg sterke toevoeging aan dat scala.

Zo kunnen social media volwaardig deel uitmaken van elke marketingcampagne. Dan is het wel zaak om verder te kijken dan ‘de leuke dingetjes’. Ga vooral in zee met een partner die kijkt naar de respons, naar wat er precies in de kanalen gebeurt. Want als je werkt met een socialmediastrateeg die dat niet doet, dan is elk advies gebaseerd op niet meer dan onderbuikgevoel.

Meten en optimaliseren blijven ook voor social media de toverwoorden. Want pas dan kan je alle kanalen zo op elkaar afstemmen dat ze elkaar versterken. En dat is het doel waar wij bij DM Interface in ieder geval naar streven.

mobile_2