mobile_first_2

Mobile marketing

Het is allang niet meer de vraag of je campagne ook geschikt moet zijn voor mobiel. ‘Mobile first’ is het devies. Maar dan wel met kenners van mobile marketing.

Smartphones en tablets hebben een ware revolutie veroorzaakt in de manier waarop we informatie tot ons nemen. 70% van de consumptie van online-media vindt nu al op een mobiel apparaat plaats. En dat geldt ook voor e-mail: 70% van de particulieren leest zijn e-mail eerst op zijn mobiel. Percentages die alleen maar zullen groeien.

"De helft van de lezers gooit een mail meteen weg als die mobiel niet leesbaar is"

Mobile first

Die revolutie heeft gevolgen voor de marketingaanpak van elke organisatie. Want wat voor kans maakt een campagne als de helft van de lezers een mail meteen weggooit als die mobiel niet leesbaar is? Daarom geldt voor DM Interface al een tijd: mobiel staat voorop, de rest leiden we daarvan af.

Mobiel voorop zetten in een campagne betekent veel meer dan het aanpassen van schermen en het inkorten van teksten. Ook de responsopvang en de actiewebsite moeten volledig mobiel zijn. Gebruikers worden soepel over de streep getrokken met simpele formulieren, automatisch ondersteund door de juiste toetsenborden. Met social logins maken ze zichzelf eenvoudig bekend, terwijl je meteen beschikt over het grootste gedeelte van de gegevens die je nodig hebt.

"Mobile marketing betekent dat de hele campagne mobiel kan worden afgehandeld"

Heldere, locatiegebonden proposities

Maar mobiel voorop zetten betekent vooral een andere kijk op marketing – en misschien zelfs op je productontwikkeling. Aanbiedingen moeten snel te begrijpen zijn. Met een minimum aan invulvelden moeten klanten erop in kunnen gaan. Is de propositie te complex? Dan is het misschien minder geschikt voor online-verkoop. Kleine lettertjes? Uit den boze.

Mobiel voorop zetten betekent bovendien dat je een vierde dimensie toevoegt aan de propositie. Het draait niet alleen meer om de juiste boodschap, het juiste kanaal en het juiste tijdstip, maar ook om de juiste plaats in de tijd. Locatiegebonden aanbiedingen gaan de komende vijf jaar het verschil maken, concepten waar vooral retailers en de reisbranche nu al mee experimenteren.

Mobile marketing voegt een vierde dimensie toe aan de aanbieding: de juiste plaats in de tijd

Werk voor specialisten

Mobile marketing wordt om deze redenen werk voor specialisten. Werk dat verdergaat dan het antwoord op eisen als ‘We moeten ook nog een app!’ of ‘O ja, het moet wel responsive zijn…’ Dat vergt een behoorlijke mindshift, want veel campagnes worden nog altijd op een desktop-computer gecreëerd.

Gelukkig biedt mobile marketing volop nieuwe perspectieven. Alleen al omdat het op een mobiel eenvoudiger is om overstag te gaan: een consument legt zijn vinger immers zo op die call-to-action-knop. Maar voor conversie die telt – en blijft tellen – is het dan wel van belang dat de campagne is ontwikkeld in samenwerking met kenners van one-to-one-marketing, op een efficiënt geautomatiseerd platform, op basis van kennis in plaats van vermoedens.