Conversie

Conversie is de heilige graal voor elke marketeer. Maar hoe is de klant te beïnvloeden? Natuurlijk zijn er trucs die succesvol zijn gebleken, maar uiteindelijk blijft de psychologie van de klant ongrijpbaar. Daarom gaat conversie altijd samen met optimalisatie.

Elke organisatie wil effectief omgaan met zijn marketingbudget. De uitgegeven euro’s moeten bijdragen aan welomschreven doelen die de organisatie een veelvoud daarvan opleveren: nieuwe klanten, minder verloop, meer omzet uit bestaande klanten, noem maar op.

"Conversie is geen pageview of click, conversie is een nieuw lidmaatschap, een verkochte auto, een klant die opeens extra impulsaankopen doet."

Werkelijke effectiviteit van campagnes meten

Daarom blijft conversie een lastig thema om aan te snijden voor iedereen die niet beschikt over de instrumenten waarmee de werkelijke effectiviteit van campagnes is te meten. Deze adviseurs blijven steken in termen als ‘imago’ en ‘merkwaarde’. Of ze kijken niet verder dan de kale cijfers. Maar conversie is geen pageview of click, conversie is een nieuw lidmaatschap, een verkochte auto, een klant die opeens extra impulsaankopen doet.

Al is de wereld door de komst van allerlei extra online-kanalen sterk veranderd, de hamvraag rondom conversie zal altijd hetzelfde blijven: hoe krijgen we de klant zo ver dat hij ingaat op onze propositie? Natuurlijk zijn er principes die succesvol zijn gebleken. De beïnvloedingstactieken van Robert Cialdini hebben zeker in de online-wereld snel school gemaakt. Maar op trucs volgt doorgaans gewenning. Bovendien zijn er allerlei omstandigheden – het nieuws van de dag, zelfs het weer – die per etmaal verschillen en zo invloed op de resultaten kunnen hebben.

"Optimalisatie kan tot verbeteringen van 100% en soms zelfs 1000% leiden."

Continuproces van testen en optimaliseren

Het is daarom geen verstandige aanpak om een prachtige campagne te ontwikkelen en vervolgens achterover te leunen en te kijken hoe het gaat. Lang niet altijd komt het beste resultaat overeen met het buikgevoel van alle betrokken creatieven. Creatieve teams zullen altijd voor verrassingen blijven staan, maar samen met analisten en technici kunnen ze wel streven naar zo min mogelijk verrassingen.

Werken aan een hogere conversie is kortom een continuproces van testen en optimaliseren. Want wat nu werkt, werkt later misschien niet meer. Dat geldt zeker voor relatief onontgonnen gebieden als mobile, social en de digitalisering van polissen en pensioenoverzichten. Optimalisatie kan tot verbeteringen van 100% en soms zelfs 1000% leiden!

En er is nóg een reden om de vinger aan de pols te houden: als een campagne twee tot drie maanden duurt, wil je graag wekelijks op de hoogte blijven van de voortgang. Ook dat faciliteren we graag bij DM Interface.