Consultancy

Dialoogmarketing is steeds meer specialistische materie. Daarom is het zo belangrijk om je te laten adviseren in elke stap van het campagneproces: van het eerste moment van interesse – of zelfs daaraan voorafgaand – tot het moment dat de koop wordt gesloten. Het is consultancy dat zich dubbel en dwars terugbetaalt.

Heb je met je marketeers een strategisch marketingplan ontwikkeld? En ben je eraan toe om dat plan om te zetten in concrete programma’s en campagnes? Dan is het nuttig om eerst een paar stappen te zetten die het eindresultaat zeer positief kunnen beïnvloeden, in plaats van suboptimaal te beginnen.

"Het is nuttig om eerst een paar stappen te zetten die het eindresultaat zeer positief kunnen beïnvloeden, in plaats van suboptimaal te beginnen."

Om te beginnen met consultancy op het gebied van marketingautomatisering. De doelgroepen en product-marktcombinaties zijn bepaald, maar waar vind je die doelgroepen? Zitten ze al in de database of moet je er nog prospects bij zoeken? Wat is de potentie van die prospects? Zijn de data van die prospects wel schoon en in orde?

Ook voor de media en de kanalen die je gaat inzetten, is enig denkwerk vooraf geen overbodige luxe. Ga je digitaal mailen of waardeert jouw doelgroep nog een ouderwetse brief? Wat zijn goede verzendmomenten? Zijn content en design goed op elkaar afgestemd?

"Als het gaat om de inrichting van marketing- en salesprocessen of om digitalisering, is het vaak verstandig om even een pas op de plaats te maken."

Als het gaat om de inrichting van marketing- en salesprocessen, is het al evenzeer van belang om niet zomaar de campagne in de marketingsoftware te plaatsen. Want verkopers willen uiteraard geen tijd verspillen aan leads die niet van waarde blijken. Evenmin willen ze te lang wachten op leads die wél het najagen waard zijn. Met andere woorden, hoe efficiënt worden je leads eigenlijk verwerkt?

Ook op het gebied van digitalisering is het vaak verstandig om even een pas op de plaats te maken. Digitalisering is immers méér dan het digitaal maken van bestaande papieren communicatie. Als je dat doet, mis je digitale kansen. Want waar zit de doelgroep eigenlijk op te wachten? Welk type informatie is geschikt voor digitalisering en wat niet? Hoe kun je digitaal de boodschap beter overbrengen dan op papier?

Kijk met de compliance-officer scherp naar de (on)mogelijkheden op het gebied van privacy en regelgeving: er kan vaak meer dan je denkt.

Tot slot heb je er baat bij als je met de compliance-officer scherp naar de (on)mogelijkheden op het gebied van privacy en regelgeving kijkt. Een mailing versturen naar mensen die deze niet willen ontvangen, is niet alleen zonde van het geld, maar ook slecht voor je reputatie. De eisen verschillen bovendien per type communicatie: moet je wel of niet (digitaal) aangetekend versturen? Moet de data wel of niet beveiligd worden verstuurd?

Compliance draait bovendien niet alleen om onmogelijkheden. Er kan vaak meer dan je denkt. Zo moet een digitale polis met een gewaarmerkte digitale handtekening worden verstuurd, maar voor een pensioenoverzicht is dat niet nodig. Strikt in de leer zijn is goed, maar waarom strikt zijn als het niet hoeft?

Al deze onderwerpen verdienen het om vooraf gedegen aandacht te krijgen. DM Interface kan je in ieder thema van waardevolle consultancy voorzien, of het nu gaat om marketingautomatisering, procesinrichting of compliance. Onze ervaring leert dat deze aandacht zich verderop in het traject dubbel en dwars terugbetaalt.