Beste marketeer, gaat een robot jou vervangen?

Het zijn de buzzwords op de marketingblogs van vandaag: AI, deep insights, predictive analytics, marketing automation, chatbots, artificial assistants. Gaan de robots jouw baan overnemen? Het korte antwoord is: ja. Maar een beter antwoord is: niet helemaal. En gaan ze je werk dan veranderen? Absoluut! Maar hoe dan? Van campagnebedenker ga je leraar en mentor worden van je zelflerende cognitive-marketingsoftware. Jij bepaalt de criteria, jij stelt het systeem de juiste vragen, jij herkent de goede antwoorden. Alleen zo is je rol straks niet uitgespeeld. Ooit was je goed in je vak door een goede mix van beschikbare middelen in te zetten. Straks blink je uit door de software te begrijpen en ze dingen te leren waardoor jouw bedrijf het nét even beter doet dan de concurrent. Als je je eigen inzicht en verstand aanscherpt, kan die software je beste vriend worden. Want er is nog altijd een mens nodig om andere mensen met marketing te raken.

cognitive marketingHet zijn de buzzwords op de marketingblogs van vandaag: AI, deep insights, predictive analytics, marketing automation, chatbots, artificial assistants. Allemaal machines die hun bijdrage kunnen leveren aan jouw marketing. Met hulp van kunstmatige intelligentie – en vandaar dat we deze nieuwe vorm van marketing ook wel cognitive marketing noemen. Gaan de robots jouw baan overnemen?

Het korte antwoord is: ja. Maar een beter antwoord is: niet helemaal. En gaan ze je werk dan veranderen? Absoluut! Maar hoe dan? Laten we beginnen op een bekende plek: Google Search. Google geeft antwoord op alle vragen, maar je moet wel de vraag kennen én het juiste antwoord herkennen. Typ ‘SOI’ in en je komt terecht bij een Thaise zijstraat en een bekend restaurant in Brussel. Pas je zoekopdracht aan naar ‘SOI marketing’ en je vindt leuke Franse resultaten, maar ook webpagina’s over Single Opt In. Als marketeer was je daar ongetwijfeld naar op zoek.

Wat heeft dit te maken met cognitive marketing? Momenteel bevinden we ons midden in een verschuiving van marketeers die campagnes opzetten naar marketeers die met marketing automation beginnen. In deze nieuwe systemen bouwen ze flows die aansluiten op zo veel mogelijk denkbare customer journeys – of ze laten die door partners bouwen. We zitten nog midden in die verandering en nu dient cognitive marketing zich al aan.

In eerste instantie gaat cognitive-marketingsoftware jou ideeën voor nieuwe campagnes aanreiken. Let op: het aantal nieuwe klanten is sterk gedaald! Let op: deze klanten kopen minder, minder vaak, te lang geleden! Let op: deze klanten komen minder op je website, klikken je e-mail weg. Maar toch sta jij als marketeer nog aan het roer. Wie bepaalt anders de criteria? Hoe lang moet het duren voordat er een alarm afgaat als een klant lang niet meer heeft gekocht of geklikt?

In een tweede fase gaat cognitive-marketingsoftware jou voorstellen welke criteria je het beste kunt gebruiken, op basis van wat dit zelflerende systeem heeft bijgeleerd. Ah, dan is jouw rol vast uitgespeeld! Nee, ook niet. Want alleen jij als marketeer kunt de juiste vragen stellen en de juiste antwoorden herkennen en daarop bijsturen.

Uiteindelijk wordt cognitive-marketingsoftware zo goed dat die kan reageren op elke interactie met je klanten en zo elke klant een geweldige klantervaring biedt. Nou, dan moet de marketeer toch echt wel overbodig zijn gemaakt! Toch niet, want dan word je de leraar en mentor van jouw software.

Hoe gaat dat mentorschap in zijn werk? Laat ik een voorbeeld noemen. Misschien werk je al met een product recommendation engine. Zo niet, dan ken je het wel van bol.com, Coolblue of een andere webwinkel: ‘Andere klanten kochten ook de volgende producten’. Die moeten dan wel op voorraad zijn. Maar hoe weet de software dat er een nieuw model uit van die goedverkopende wasmachine? Daar moet jij dan toch weer even ingrijpen.

Kijk ook naar de beurs. Zeer geavanceerde software stuurt daar in milliseconden de aan- en verkoop van effecten aan. Waarom zijn er dan nog altijd traders? Zij maken het verschil door soms even tegen de stroom in te roeien. De beste traders weten wat de programma’s gaan doen en spelen daar slim op in. Op dezelfde manier moet je de marketeer van de toekomst zien. Ooit was je goed in je vak door een goede mix van beschikbare middelen in te zetten. Straks blink je uit door de software te begrijpen en ze dingen te leren waardoor jouw bedrijf het nét even beter doet dan de concurrent.

Dus, beste marketeer, robots gaan inderdaad een deel van je werk overnemen. Je krijgt zware concurrentie van cognitive-marketingsoftware. Behalve als je je eigen inzicht en verstand aanscherpt. Dan kan die software je beste vriend worden. Want er is nog altijd een mens nodig om andere mensen met marketing te raken.

Begin daarom vandaag nog met automated customer engagement, want anders sta je binnenkort hopeloos op achterstand. Bij DM Interface zijn we daar dagelijks mee bezig, dus stel ons gerust je vragen. We helpen je graag op weg.

Wat is jouw mening?
Gaan robots jouw werk overnemen? Of worden ze je beste vriend? Laat het me weten en reageer!

DM Interface: Touching people
In het hele bestaan van DM Interface heeft directe communicatie, van mens tot mens, centraal gestaan. Van welke technologie we ook gebruikmaken, het gaat ons er altijd om dat we jou helpen om jouw klanten rechtstreeks in het hart te raken. Ons motto ‘Touching people’ vat dat doel kernachtig samen.

We zitten nog midden in de verandering naar marketing automation en nu dient cognitive marketing zich al aan.

Maar toch sta jij als marketeer nog aan het roer. Wie bepaalt anders de criteria?

Alleen jij als marketeer kunt de juiste vragen stellen en de juiste antwoorden herkennen en daarop bijsturen.

Je krijgt zware concurrentie van cognitive-marketingsoftware. Behalve als je je eigen inzicht en verstand aanscherpt.

Jan-Pieter LinkedIn

Dit artikel is geschreven door Jan-Pieter Cnossen.
Volg Jan-Pieter op LinkedIn.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *